Alphabet, Amazon, Apple en Microsoft zijn hard bezig om hun plek op de markt voor gezondheidszorg te claimen.
De Amerikaanse techreuzen zetten daarbij hun ervaring en expertise op het gebied van databeheer in.
Dit biedt kansen voor gevestigde spelers in de zorg, maar er zij ook bedreigingen.
Dit is een preview van het Business Insider Intelligence-rapport Big Tech in Healthcare. Koop en download het hier!
De Big Four-techbedrijven – Alphabet, Amazon, Apple en Microsoft – zijn hard bezig om hun plek op de markt voor gezondheidszorg te claimen. Ze mikken daarbij op specifieke delen van het ecosysteem.
Gevestigde spelers worden op hun beurt gedwongen om inspanningen op het gebied van digitale transformatie te versnellen om relevant te blijven. Alphabet, Amazon, Apple en Microsoft gebruiken vaardigheden op het gebied van data en technologische oplossingen om een aantrekkelijke partner te worden.
Verschillende spelers doen hun best om de (Amerikaanse) gezondheidszorg opnieuw vorm te geven en nieuwe tools te ontwikkelen met een toegevoegde waarde voor consumenten, medische professionals en verzekeraars.
Ze richten zich daarbij op specifieke gebieden binnen de gezondheidszorg. Zo richt Microsoft zich vooral op het cloudaanbod voor systemen in de zorg. Apple verzamelt medische data voor onderzoek via zijn wearables, Alphabet richt zich op zijn AI-expertise om precisiemedicatie tot een succes te maken. Amazon is over de hele linie actief: van de apotheek tot de levering van medische benodigdheden en telegezondheidszorg.
In het rapport onderzoekt Business Insider Intelligence de belangrijkste voordelen die de Big Four bieden aan de gezondheidszorg - en hoe elk van hen zijn eigen strategie in verschillende takken van de markt uitrolt.
We schetsen hoe de industrie verandert door hun spel. Hoe elke speler voordeel haalt uit, en een bedreiging vormt, voor de gevestigde zorgverleners. Tot slot leggen we de barrières bloot die de Big Four ervan weerhouden om hun volledige potentieel in de gezondheidszorg te bereiken.
De bedrijven die in dit rapport worden genoemd: AbbVie, Adidas, Aetna, Allscripts, Alphabet, Amazon, Ancestry, Apple, Ascension, Berkshire Hathaway, Blue Cross Blue Shield, Bright Health, Calico, Cerner, Cleveland Clinic, Clover Health, Color, CVS, CVS Caremark, Deepmind, Devoted Health, Dexcom, Duke University Health, Eli Lilly, Emory Healthcare, Epic, Fitbit, Giant Eagle Pharmacy, Gilead Sciences, Google, GSK, Haven, Health Navigator, iRhythm, JPMorgan Chase, Mayo Clinic, Meditech, Microsoft, Moorfields Eye Hospital, New York-Presbyterian, Nike, Noom, Northwestern Medicine, Novartis, Nuance, Oasis Medical Group, Onduo, Optum, Orbita, Otsuka, Pfizer, PillPack, Premera, Providence St. Joseph Health, Quest Diagnostics, ResMed, Rite Aid, Sanofi, Seattle Children's Hospital, St. Jude Children's Research Hospital, Stanford University, Suki, Summit Pacific Medical Center, Surescripts, UnitedHealthcare, UnitedHealth Group, University of California, University of Chicago, Verily Life Sciences, and Walgreens.
Een paar belangrijke lessen uit het rapport:
- Alphabet, Amazon, Apple en Microsoft zijn bezig met het claimen van hun plek op de gezondheidszorgmarkt. Elk van hen richt zich op bepaalde sectoren om te transformeren of te ontwrichten.
- Microsoft gaat de strijd aan met Amazon en Google als het gaat om de cloudmarkt in de gezondheidszorg. Apple is bezig met klinisch onderzoek via zijn wearables en Alphabet concentreert zich op zijn AI-expertise om precisiemedicijnen te ontwikkelen. Amazon geeft verder vorm aan de apotheek 2.0, virtuele zorg en telegezondheid.
- De stappen die ze zetten in de gezondheidszorg zorgen ervoor dat de technologieën voor het delen van gegevens een stuk sneller ontwikkeld worden. Hierdoor zijn er veel meer nuttige gegevens beschikbaar voor de hele markt, denk aan farmaceutische bedrijven die de ontwikkeling en productie van geneesmiddelen willen verbeteren.
- Toch is de vooruitgang van deze techreuzen in de gezondheidszorg ook verontrustend voor gevestigde bedrijven. In de Verenigde Staten zijn apotheken hard op zoek naar manieren om klanten te blijven trekken, nadat Amazon een bezorgservice voor recepten introduceerde. Ondertussen ontwikkelt Alphabet een ecosysteem dat het kan opnemen tegen de grote spelers in de EHR-industrie.
- De tecbpartijen staan wel voor een paar uitdagingen: zo hebben consumenten al weinig vertrouwen in de techbedrijven, zeker als het om hun patiëntendossier gaat. Daarbij speelt ook cybersecurity altijd een belangrijke rol.
Het rapport:
- Geeft een overzicht van de meest prominente gezondheidszorgprojecten en -plannen van Alphabet, Amazon, Apple en Microsoft.
- Laat de hardnekkige hiaten in het Amerikaanse zorgsysteem zien, de reden waardoor de techreuzen stappen kunnen zetten met hun technologieën in deze industrie.
- Identificeert de gevestigde spelers in de industrie die kunnen profiteren van (en bedreigd worden door) de komst van de techbedrijven.
- Geeft een overzicht van de barrières waar de techreuzen mee kampen.
Geïnteresseerd in het volledige rapport? Koop en download het rapport in onze research store!